fredag 26 mars 2010

Jakten på våren del 9

Just nu känns det som om jag inte bloggar om någonting annat än vårens väg till Norden. Men jag har haft fullt upp de senaste dagarna, med skolan, måleriet och andra, mer vardagliga sysselsättningar. Vi får hoppas på bättre tider framöver.

Men vårens intåg är verkligen fantastiskt just nu. Idag har vi haft plus 14 grader och strålande väder. Den första scillan tittar upp på gräset intill muren och jag såg faktiskt en citronfjäril fladdra förbi.

Fortfarande ligger det is på stora delar av dammen, men frågan bränner nu alltmer för varje dag: Hur är det med fiskarna?
Inga döda fiskar har i alla fall (ännu) flutit upp till ytan. Var finns de? Är de fastfrusna i isen? Ligger de döda på botten? Eller lever de?
I eftermiddags, när jag kikade ner genom en lucka i isen, tyckte jag mig faktiskt se den vita. Men om den rörde sig eller inte, det vet jag inte. Vi kan bara hoppas.


Från spotplats 1 ser vi nu att det istäcke som för några dagar sedan låg över större del av dammen nu är uppsplittrat. Fritt vatten på flera ställen, tunn is på andra och fortfarande lite tjockare is här och där.


Från bambuns horisont är det bara att instämma. Ett sönderfallande istäcke gör sitt bästa för att fördröja våren, men kämpar nu faktiskt en hopplös kamp.


Här syns det kanske allra tydligast. Isen ligger som en krans runt den vissnade näckrosen. Längst bort i den södra viken finns också en bit is kvar.


Från stora stenen ser vi en ganska dramatisk skillnad jämfört med för fem dagar sedan. Då var det vinter på bilden, nu är det (nästan) sommar!

Inga kommentarer: