onsdag 10 mars 2010

Jakten på våren del 4

Idag, en mulen, kulen dag med temperaturer kring nollstrecket, har kameran och dess bihang - jag - åter varit ute på de tre vanliga platserna.
Marken är fortfarande stenhård att gå på, undrar just hur djup tjälen ligger. Och jag undrar hur tjock isen är på dammen. Men det lär jag aldrig få reda på. (Inte i det här livet, åtminstone. Kanske senare.)

Nåväl, de tre spot-platserna. Jag kallar dem spot-platser just bara för att det är ett så befängt namn. Spot betyder ju plats. Det är precis lika tramsigt, även om jämförelsen haltar något, som att kalla ett kreditkort för Cash - vilket har gjorts!


På spot-plats 1, grodperspektivet intill dammen,kan man faktiskt se att, trots att det känns riktigt kallt och räligt idag, det har hänt saker. Nästan hela den närmaste sluttningen är snöfri nu. Dammen själv är dock fortfarande helt osynlig.


På spot-plats 2, intill bambubusken, ser vi att också den norra kullen, närmast busken, är nu mer och mer fri från snö, likt en gubbe som gradvis tappar sitt hår och snart bara har kvar lite vid tinningarna och i nacken.


På spot-plats 3, slutligen, kan vi nu urskilja alla stenarna. Eller? Åtta stycken ser vi minst en skymt av. Finns det fler, som fortarande döljer sig under det vita helvetet? Jag är faktiskt inte säker. Vi får väl se! Intill bambubusken kan vi också se att det har nästan bildats en smal, snöfri passage ut till den skottade stigen.

Kom igen, våren! Kämpa på!

Inga kommentarer: