onsdag 30 december 2009

Bättre Nytt År!

Idag, den 30 december, är det årets sista arbetsdag för väldigt många. Klart att inom många sektorer - vård och handel, till exempel - jobbar man imorgon. Men många är lediga på nyårsafton.
Jag är ledig imorgon. Jag är ledig idag också, och jag var ledig igår, eftersom jag inte har något arbete.

Visste ni att de ekonomiska skillnaderna i Sverige idag är ungefär de samma som på 50-talet? Från att i början av 80-talet ha haft en skillnad i lönenivå på cirka nio gånger, mellan en "vanlig" arbetare och en toppchef, är chefslönen idag ungefär 30 gånger så hög som arbetarens.
Och den arbetslöse ligger förstås långt, långt under allt det där!
(Jag ligger inte där längst nere. Inte än, jag har nämligen ett avgångsvederlag en bit in i framtiden.)

En del säger att det är det svenska EU-medlemskapet som är skulden till de ökade skillnaderna. De som säger det, tycker inte om skillnaderna och tycker inte heller om EU.
Sen finns det de som inte säger något alls. De tycker (kanske) om EU, och de tycker att det spelar ingen roll hur stora skillnader vi har mellan fattig och rik.

Själv ligger jag mitt emellan. Jag är vän av EU. Jag tror det skulle vara fel att stå utanför. Jag hoppas på ett starkt Europa som kan bli en motkraft till USA, Ryssland och Kina.
Men då krävs det förstås ett Europa som inte barkar iväg åt samma håll som dessa ovan nämnda länder, annars blir Europa bara ännu en lika dålig stat som de. Det krävs ett Europa där alla får vara med. För samhällen med stor skillnad mellan rika och fattiga blir konfliktrika; de besuttna är rädda om sina pengar, de är rädda för att bli rånade av de fattiga - med all rätt, för vad ska de fattiga annat göra, om de vill ha del av välståndet och inte kan få det på annat sätt?
Ett samhälle med stora skillnader i de ekonomiska villkoren blir därför ett samhälle med mer våld och brottslighet, ett otryggare samhälle för alla.

Det är detta den europeiska vänstern måste kämpa mot - och det är klart att det är mycket bättre om hela Europa vrids åt vänster än att bara ett litet land gör det.

Låt oss hoppas på ett Bättre Nytt År 2010. För alla.

Inga kommentarer: