måndag 1 juni 2009

Mot nya djärva mål

Ny månad, nya möjligheter, nya förutsättningar.
Låter som en klyscha, men på sätt och vis finns det i detta fall täckning för påståendet.

Som många vet är mediabranschen inne i... ska jag säga en djup kris, eller ska jag säga förändringstider? Ja, budskapet går kanske fram.
Den tidning där jag jobbat sedan början av 90-talet, och som sedan tio år tillbaka ägs av Skånska "Presstödet" Dagbladet i Malmö, ska skära ner kraftigt på personalen. Det blev klart redan i höstas.
Sedan en tid tillbaka har vi fått veta ungefär hur det är tänkt att arbetet ska bedrivas i den nya, slimmade organisationen.

I samband med förändringarna fick alla anställda ett erbjudande - an offer you can't refuse, som det hette i Gudfadern. Beroende på ålder och anställningstid får den som säger upp sig ett antal månadslöner. Det samlade företagets ledning har heller inte gjort någon hemlighet av att man önskar bli av med så många som möjligt. (Delvis för att slippa säga upp någon mot deras vilja, det ska vi väl erkänna.)
I vilket fall som helst, för drygt en vecka sedan fattade jag mitt beslut. Jag antar företagets erbjudande och kommer till hösten att lämna Norra Skåne.

Inget lätt beslut att ta, att lämna ett jobb som man har älskat nästan varje arbetsdag under dessa 18 år, att lämna goda kamrater som man delat sin dag med.
Men så är det. Och nu gäller det att se framåt, mot en ny fas i livet. Ovisst, men även lite spännande.

Inga kommentarer: