torsdag 23 april 2009

Den skärande skuggan

Det gäller att ta vara på vardagens små delikatesser.

Ett par morgnar nu när jag har åkt bussen in till jobbet har jag noterat ett litet fenomen. Det är nämligen så att under en sträcka av uppskattningsvis en-två kilometer ligger överkanten av bussens skugga exakt vid vägens mittlinje och de vita streckade markeringarna; som en kniv skär den längs med markeringarna med nästan kuslig precision.
Jag antar att det har med solens läge på himlen att göra, så om jag hade tagit en tidigare eller senare buss hade det aldrig hänt. Men lite småkul är det!

Ett annat fenomen som jag i sammanhanget kommer att tänka på är när man kör eller åker på en väg och det dyker upp en trädplantering på ena sidan - typ energiskog, som sattes under en tidsperiod, med tätstående snabbväxande träd.
När fordonet närmar sig gruppen av träd kan man, om man så vill, frammana illusionen av att alla de där smala träden börjar röra sig - en del åt höger, andra åt vänster. Det blir ett litet men sällsamt skådespel under några sekunder medan man far förbi.
Titta inte för länge på det, dock, om du råkar sitta och hålla i ratten!

God förmiddag.

Inga kommentarer: