tisdag 28 april 2009

Dags att sakta ner lite

Det är nästan så man kan börja tro på bönhörelse.
Skrev här senast om hur torrt det är, och i natt fick vi en åskskur. Hur många millimeter vatten som trängde ner till de stackars växterna vet jag inte men alla bidrag emottags med tacksamhet.
Och så friskt det kändes att gå ut i morse!

Tiden är en konstig figur.
Jag tänker tillbaka en månad, till den 28 mars. Det var en lördag och den första av två dagars konstutställning i Hedbergshuset i Vinslöv. En megahändelse för min del!
Har det verkligen bara gått en månad? Det har hänt så mycket på dessa dagar. Först bokade jag lokal till höstens utställning. Sen for jag ner till Sätaröd för målarhelg med Vedic Art-gruppen.
Så släpptes boken - allra störst, förstås, för min del. Och sen i påskas var det utställningen i Sätaröd.
Och de senaste veckorna har det varit mycket pillande med trädgård och gäststuga.

Så nu är det den 28 april och den här månaden har gått ganska sakta, tycker jag. Men det värsta är, att snart kommer det att vara den 28 JUNI, och jag kommer att smått förtvivlat undra var de där två, kanske bästa, månaderna på året tog vägen.
För nu när våren och försommaren kommer då bara flyger tiden förbi. Mycket ska göras, hinnas med, och naturen dukar upp i rasande fart.
Vårt japanska körsbärsträd (om det nu är ett sådant) närmar sig redan slutet på sin korta blomningsperiod. Syrener och frukträd ligger i startgroparna, på kullarna runt dammen blir det grönare och lummigare för var dag.
Stopp! Sakta ner! Jag vill stanna tiden här ett tag!

Men det går ju inte.
Men vad som går är, att ta vara på varje dag. Gå ut och strosa i lugn och ro, sitt en stund och bara njut. (Ja, om du inte har pollenallergi, förstås. Då är du ursäktad.)
Det blir inte bättre än så här.

Inga kommentarer: