onsdag 29 september 2010

Tidsfördriv

Idag såg jag KKK.
Och då menar jag inte Ku Klux Klan, vilket man kanske annars skulle kunna tro, så här i kölvattnet efter det förfärliga valet.

Nej, det handlar om plate spotting.
Det var Alex som började med det - ja, i vår familj alltså. Jag gissar att han har snappat upp det på Nätet någonstans.
Plate spotting, för er som inte vet, är att man "samlar" på bilnummer.

Alex har tagit sig an en gigantisk uppgift. Han vill se alla nummer från 001 upp till 999 - i rätt ordning! Så vitt jag vet sitter han just nu fast på 013.

Jag har åtagit mig något betydligt enklare, men därmed inte helt säkert (fast sannolikt) att jag blir klar före honom.
Jag vill se alla som har samma bokstav tre gånger, alltså AAA, BBB och så vidare - och det behöver inte vara i rätt ordning.

Som ni vet finns inte bokstäverna I, Q och V, och förstås inte heller Å, Ä eller Ö. Det innebär att jag "bara" behöver hitta 23 olika nummerskyltar.
Sedan tidigare hade jag GGG, det kommer jag ihåg och den räknar jag - för jag har ju sett den!
I snabb följd fick jag så i somras LLL, RRR och UUU.
Sen har det varit stopp, men idag såg jag alltså KKK. Den stod på torget i Vinslöv.

Vi får väl se om jag blir färdig... någon gång. Möjligheten finns, det tror jag. Nu har jag ju bara 18 kvar.
Det hade varit kul att se den "första" respektive "sista" möjliga nummerskylten, alltså AAA 001 (för 000 finns väl inte?) och ZZZ 999.
Men det är överkurs.

Inga kommentarer: