söndag 5 september 2010

Nya luftslott

Idag har Sony Ericssons GPS-modul slagit till igen. Nu försöker den inbilla mig att min runda ut till en punkt här utanför samhället, tillbaka och sen två varv runt sjön skulle vara 4,99 kilometer - alltså 4990 meter, alltså tio meter från att vara fem kilometer.
Denna sträcka sprang jag på 24,47. Och jag vägrar tro att det skulle ta mig 13 sekunder eller mer att springa de sista tio meterna. Det skulle alltså innebär att jag springer fem kilometer på under 25 minter.

Tjusigt!
Men det är bara det att jag inte tror på det.
I torsdags sprang jag 5000 meter på Tyrs Hage och fick 26,27. Och det kändes bra när jag sprang så jag tror jag gjorde ett bra lopp, efter mina förutsättningar.
Visst, där finns ett psykologiskt problem att springa varv efter varv runt en idrottsplats, men ändå...
Jag har liksom aldrig varit under 25 minuter på fem kilometer!

Men snart ska jag sätta in stöten, avslöja lögnen, riva luftslottet.
Snart, kanske redan nästnästa vecka, ska jag ta med apparaten ut till slingorna i Tyringe - slingor som jag vet längden på - och då är det (med en sannolikhet som gränsar till absolut visshet) GPS:en som kommer att stå där med skammen.

Förresten har en otrolig sak - en annan otrolig sak! - hänt idag. Vi har tvättat stora rums-gardinerna. För första gången sen vi hängde upp dem för tio år sen...

Inga kommentarer: