onsdag 13 maj 2009

Maj oh maj

Fiskarna i dammen hade minsann hittat ett "gömställe". I södra änden av dammen finns några av de växter som flyttades över från den gamla dammen - och de har på något sätt bildat vad som lite liknar en våtmark eller ett träskområde.
Där under har firrarna hittat sitt favoritställe. Jag gissar att där finns en del föda att finna.
Så nu har vi sett sju av fiskarna - samtidigt! Där borde vara ett par till, men de kanske har hittat ett ännu bättre gömställe. Fortfarande är det svårt att se ända ner till botten av djuphålan.

Och nu blommar syrenerna. De är fantastiska. Jag tycker egentligen bäst om de röda, men de vita luktar mest. Blandningen mellan de olika färgerna är väl det optimala - precis som blandningen mellan olika folkslag i samhället ger ett mervärde. Så fick jag sagt det också.
Maj är förmodligen årets bästa månad - utom för pollenallergikerna, förstås. Och en maj som är så solig och fin som årets, måste man ta vara på. Varje dag, varje timme. Njuta!
Igår kväll kunde jag blicka ut över en nyklippt gräsmatta. (Ja, det var jag själv som hade klippt den. Jag har inget emot det jobbet.) En härlig känsla.

Inga kommentarer: