fredag 13 augusti 2010

Fredag är en bra dag

Idag är det - knappt en timme till - fredagen den 13:e. Den legendariska otursdagen.

Varför? "I många kulturer...bla bla bla..." står det i Norra Skåne idag, och två exempel ges: Nattvarden, så klart, samt någon måltid bland Asagudarna där den elake Loke kom in som nummer 13. Och så spikades Jesus upp på korset en fredag, och så var det klart.

Jag tror inte på det där. Jag kan lika bra hävda att, till exempel, TRE är oturstalet.
Jag körde och smällde med min moped den tredje någonting. Och jag körde och krockade med min första bil den 3 juli ett visst år.
Och tänk själva: Mannen och älskarinnan ligger och myser. Så öppnas dörren och den äkta frun kommer in - person nummer tre. Och så går det som det går...

Fast härom året bevisade jag verkligen att jag inte tror på sådant. Den tredje mars (!!) - 3/3 alltså - satte jag mig med berått mod i ett flygplan och flög till England. Det gick bra, förstås.

Och fredag... det är ju veckans bästa dag! Särskilt kvällen! Hela helgen ligger orörd och väntar.

Skål, för fredagen den 13:e! Och alla andra fredagar.

Inga kommentarer: