fredag 11 juni 2010

Nu börjar det

Ja, VM i fotboll, alltså.

Man kan spekulera i vad det innebär att det avgörs i Afrika. Kommer afrikanska lag att gynnas? Blir det samma fusk som i Korea för åtta år sedan - och vid OS i Korea 1988?
Hoppas inte det.

Det börjar bäst, med gruppspelet. Gruppspelet är, i princip alltid, den bästa, roligaste delen av ett VM.
Då finns alla höga förväntningar kvar, alla ens favoritlag finns med och spelar. Det känns som om världen ligger för ens fötter!
Sen går det alltför ofta bara neråt. Lag efter lag som man känner för åker ut, och till slut står man där med sin nytvättade hals och Tyskland och Italien.

Italien, dessa gnetfotbollens mästare med ett försvar segt och ogenomträngligt som en pizzadeg. Och Tyskland, denna Wehrmacht som slår ner allt i sin väg likt en armé av tanks.
Men på senare tid har, det måste jag motvilligt erkänna, tyska landslag spelat bra fotboll. Och i en eventuell VM-final mellan Italien och Tyskland - VILKET GUDARNA FÖRBJUDE!!! - så kommer jag att heja på Tyskland.

Men glöm denna mardröm för tillfället. Än så länge finns det gott om underbara fotbollsnationer att njuta av.
Frankrike, den bästa av dem alla! Charmen från 80-talet, med Platini och resten av tidernas roligaste mittfält, finns kvar i minnet. Men dagens franska lag är tyvärr inte av den klassen. Henry är långt från den underbara spelare han var för fem-sex år sedan.
Danmark, ett härligt lag som också de verkar klart tristare, och sämre, än för ett antal år sedan. Tyvärr tror jag inte på Danmark - men jag hoppas.
Holland. Underbara lirare, som aldrig når ända fram. Ska det bli likadant i år, eller ska Robben, Schneider och de andra visa var skåpet ska stå?
Spanien, som också har plågats av ständiga fiaskon i stora turningar, men som bröt den förbannelsen för två år sedan i EM. Problem nu med skador, bland annat på Torres, men om han kan vara med och göra sig rättvisa kan det bli nytt guld för de gul-röda.

Man kan aldrig glömma bort Brasilien och Argentina. Jag vet inte så mycket om den brasilianska truppen, men man har historiskt haft problem med försvaret. Argentina kan förvisso ibland spela riktigt fult, och vissa från det landet har gjort fusket till en skön konst. Men man har i sitt lag världens just nu bäste spelare, Leo Messi. Avgör han VM?

Ja, så finns det ju ett land kvar som måste nämnas.
Fotbollens vagga.
England.
Jag är den förste att hålla med om att engelsmän inte spelar samma underhållande spel som fransmän och brassar kan göra. Men jag är uppvuxen med köttbullar och rockmusik och Tipsextra, och kan bara inte låta bli att hålla på England.
Jag hoppas att England går till final och där kommer jag att heja på dem... möjligen med undantag för om motståndaren heter Frankrike. Men det problemet känns som synnerligen angenämt.

Inga kommentarer: