söndag 6 september 2009

Viiilken daaag!

Så brukade de ju utropa i de gamla (journal-)filmerna. Och lite så var det ju igår. Men bara lite.

Först hästarna. V75 alltså. Nej, jag vann inte en och en halv miljon, eller hur mycket sjuan nu gav, denna kluriga vecka. Men jag var med! Jag hade ett skitbra system - med kanske den bästa spik jag någonsin har valt.
Den satt som en smäck, direkt i första avdelningen. Sharapova, streckad på bara vart femte system. Den spikade jag och den vann, knappt men klart. Vilken känsla!
Sen gick jag på pumpen i andra, det är bara att erkänna att den som vann där (en femprocentare) hade jag ingen tanke på.
Snygg spik i tredje, Zola Boko, som lekte hem loppet. Flyt i fjärde och femte, där jag hade garderat upp och favoriten inte vann i något av loppen.
Sjätte. Där var jag tvungen att gå kort, fick bara plats med två hästar. Den som vann hade jag som förstareserv - men det hjälper ju inte. Och därmed var de stora eller hyfsat stora pengarna borta för min del.
Fick med en halvskräll i sista, dock, och tolv femmor gav drygt 1500 kronor. Det var väl inte så dåligt!

Och så fotbollen...
Jag har ju aldrig varit riktigt engagerad i landslagsmatcher, har svårt att uppbåda den där nationalistiska yran. Men att heja på Sverige mot Ungern är inte så svårt, och dessutom spelade det svenska laget verkligen bra.
Kalldusch när ungrarna får straff och kvitterar cirka tio minuter från slutet. Darriga blågula spelare några minuter efter det... ska Ungern vinna till slut, trots det massiva svenska spelövertaget i 80 minuter?
Så, den sista makalösa sekvensen, där Rasmus Elm (tror jag) skickar upp bollen, Zlatan får för en gångs skull kontroll över den, petar den på målvakten, bollen studsar upp mot Zlatans bröst och vidare in i mål. Åtta sekunder efter den officiella övertidens slut.

Det brukar heta att en fotbollsmatch varar i 90 minuter.
Efter att ha sett Villa släppa in avgörande mål alltför många gånger på övertid brukar jag säga att en fotbollsmatch varar i 93 minuter.
Nu vet vi hur länge den varar: 93 minuter och 8 sekunder.

Inga kommentarer: