torsdag 5 mars 2009

Slåss buddister?

Vi i familjen ska göra en cover-platta. Jag gjorde själv en (nåja, med hjälp av Alex med gitarrsolon förstås) för några år sen, och nu höjs röster för att vi ska göra en med gemensamma insatser.
Vi ska välja ut ett par låtar var och sen får vi se vem som ska spela vad på vilken låt. Det ska bli kul!
Jag har bestämt att som en av mina låtar välja gamla fredsdängan från 60-talet The Universal Soldier, skriven av Buffy Sainte Marie och inspelad av både kreti och pleti.
Jag tänker göra en ganska fluffig rockvariant av den.
Dessutom tänker jag byta ut ett ord i andra versen, där alla religionerna räknas upp. Istället för "...a Buddhist and a Baptist and a Jew..." tänker jag sjunga "...a Moslem and a Baptist and a Jew..."
Utan att vilja heligförklara buddister sådär över en kam, tror jag mig kunna konstatera att sannolikheten för att en muslim ska slå ihjäl någon är större än att en buddist ska göra det.
Islam är en aggressiv och exkluderande religion; är du inte med oss så är du mot oss och då åker du till helvetet och vi hjälper dig gärna dit, typ. Islam är hård, buddismen är mjuk.
Om en buddist slår ihjäl någon så är det sannolikt inte av religiösa skäl, utan av helt andra, världsliga - pengar, kanske, förmodligen.
Inte för att det kanske spelar någon roll för den ihjälslagne, men man kan i alla fall då konstatera att brottet inte är relaterat till religionen, och det är det som är min poäng här.

Inga kommentarer: