tisdag 10 mars 2009

Ska vi rösta på Israel?

Jag köper av princip inte israelisk frukt - eller några andra produkter från det landet heller, om jag kan hjälpa det.
Och jag stödjer fullständigt protesten mot Israel i samband med Davis Cup-matchen i Malmö nyligen. (Jag stödjer dock inte för en sekund de maskerade banditernas härjningar. De skämmer ut hela arrangemanget och borde slängas i fängelsehålorna och ingen maskerad person borde få gå med i ett demonstrationståg. Men det är en annan sak.)

Israel är förmodligen världens mest rasistiska stat - med apartheid satt i system. Och då talar jag ändå inte om terrorn som utövas i de ockuperade områdena. Jag talar om hur de så kallade israelaraberna behandlas, och de behandlas som andra klassens medborgare - ja, faktiskt, som ohyra.

Nu har det ganska fantastiska hänt att två kvinnor, en judinna och en arabiska, ska representera Israel i melodifestivalen i år. Med en fredssång.
Jag tycker det är så otroligt att jag nästan funderar på att redan nu vika min röst åt Israel.
Fast i princip tycker jag inte de har i festivalen att göra. Och det på strikt geografiska grunder: Israel ligger inte med en millimeter i Europa.

Inga kommentarer: