söndag 8 mars 2009

Fisk och måleri

Isen lämnade vår damm härom dagen och jag har ivrigt spanat ner i mörkret i djuphålan, letat efter liv. Hur har det gått med fiskarna? Har de klarat vintern?

En kväll tyckte jag att jag såg den vita röra sig, men är inte säker. Igår syntes ingenting. Men idag såg både jag och Alex en av de röda. Jaa! Åtminstone en har således överlevt, och om den har gjort det, så finns det väl anledning att vara optimist även om de andra.

Som du bloggläsare vet, ska jag snart (äntligen) publicera min bok.
Men det händer faktiskt mer kul än så.
Jag är amatörmålare - och då menar jag verkligen amatör. Måleriet är ett intresse som har smugit sig på mig successivt och de senaste tre åren har jag gått på kvällskurser i akryl.
I början av året tog jag det för mig jättestora steget och gick med i Nordskånska Konstnärsgillet. Och när det visade sig att de/vi ska ha en samlingsutställning i slutet av mars anmälde jag med bankande hjärta mig till den.

Duger jag? Kommer de andra att småle överseende åt mig?
De frågorna har flugit fram och tillbaka inom mig ända sedan dess, och jag har knappt riktigt vågat tro att jag faktiskt ska vara med.
Men idag har föreningens ordförande varit här. Hon var vänlig nog att komma för att hjälpa mig sätta pris på mina tavlor. Inte för att jag räknar med att sälja någon, men där måste ju stå något...
Och hon tyckte om mitt måleri! Hon tyckte om det!
"Du behöver inte skämmas i vårt sällskap", sa hon och naturligtvis blev jag jätteglad.
Så, kom gärna till Hedbergshuset i Vinslöv helgen 28-29 mars. Här ska vara omkring 50 nordskånska konstnärer (bwöä... kan jag verkligen kalla mig konstnär?) som ställer ut.
Kul är det i alla fall.

Inga kommentarer: