måndag 16 februari 2009

Nostalgitripp

Jag har varit i Lund idag, i tjänsten, och gjort en intervju som förhoppningsvis ska resultera i en artikel snart.
Tiden där nere var generöst tilltagen och jag hade tid att gå omkring och nostalgera en bra stund, i denna stad där jag bodde under tio lyckliga år på 70- och 80-talen.
Jag flanerade längs de gamla gågatorna, på de centrala torgen, AF, Stadsbiblioteket, gick till och med ner en lov om Värmlands nation där jag bodde för snart 30 år sedan.
Just på AF, Akademiska Föreningen, slog nostalgimätaren i botten. Detta trots att mycket hade ändrats där sedan mina dagar, men jag måste erkänna att förändringen åtminstone delvis är till det bättre. Atheneum (eller Athen som det kallas nu), som på min tid man bara hörde talas om av professorer och någon gammal överliggare, har återskapats och där ser verkligen fint ut!
Om hela Sverige går under och bara en enda stad ska räddas, så hoppas jag det blir Lund. Jag älskar fortfarande den stan!

Inga kommentarer: