onsdag 18 februari 2009

Du hemska nya värld

Jag har alltid sett fram emot mitt nästa liv. Och nästa, och nästa...
Tycker det ska bli spännande med alla de nya möjligheter som ett liv innebär. Gissningsvis föds jag då med andra gåvor och förmågor än de jag har idag. Jag kanske är... teknisk, duktig i fotboll, välbyggd... om jag är man. Om jag är kvinna... ja, det var ju ett tag sedan det hände så jag minns inte så noga vad jag var bra på den gången.

Men... nu när atomkraftskramarna är på offensiven känns det inte så lockande längre. Jag menar, om jag föds om, säg, 500 år, eller 2000 år, hur kommer jorden att se ut då? Kommer hela Afrika - eller kanske Europa - att ha reserverats som avfallsplats för gammalt kärnbränsle? Kommer den del av världen som är beboelig att vara bitande kall, eller stekande het? Kommer alla barn att födas med defekter på grund av strålningen?

Inga kommentarer: