söndag 30 november 2008

Ett jävla sätt

Nu är det dags för en ny djupdykning i filosofins ocean. Världsproblem är till för att lösas. Så sätt fast säkerhetsbältet så kör vi!

Jag brukar säga att jag tror på allt - utom astrologi. (Fast jag kan inte låta bli att notera hur väldigt typisk jungfru jag själv är...)
Men det finns en annan sak jag inte heller tror på: Djävulen.

Djävulens existens strider mot min logik. Min världsbild bygger på en intelligent Skapare. Och om Djävulen finns, så måste han i så fall ha skapats av Skaparen, och då är han ju onekligen betydligt mindre mäktig än denne, och borde vara ett lätt byte. Om det inte är så, förstås, att det är Djävulen som är Skaparen - men det låter osannolikt. Skulle Den Onde kunna skapa något så underbart vackert som vår värld och dess invånare? Knappast.
Men... om där finns två makter, då? En (god) Skapare, och en djävul? Från början, då, eller? I så fall, varför inte tre, eller fyra? Nej, det köper jag inte.

Jag tror att alla de onda handlingar som utförs, utförs av människor vars andliga utveckling är mer eller mindre begränsad. Det klarar de utan en djävul. Ondska är helt enkelt brist på godhet, på andlig utveckling.
Dock har jag ett litet problem med företeelser som poltergeistfenomen och voodookraft. Ja, jag måste ju tro på dem, eftersom jag tror på allt!
Är det inte Djävulen som åkallas av voodoomästaren och som utför de önskade illgärningarna?
Eftersom jag inte tror på Djävulen måste jag svara nej. Så vad/vem är det då?

Än en gång, det är människorna själva, i det här fallet voodoomästaren - eller, i poltergeistens fall, en död människa, ett spöke. Men hur kan dessa ha sådana enorma krafter, sådan makt? För makt av det slaget borde ju vara förbehållen högt utvecklade individer/själar. Och en högt utvecklad själ borde inte vara ond...

Yin och yang-symbolen kommer än en gång till min hjälp. Den lilla svarta fläcken i den vita halvan: ondskan hos en högt utvecklad individ. Och här tar min förklaring slut för tillfället, med frågan:Hur högt upp kan en sådan själ nå och fortfarande vara delvis ond?

Inga kommentarer: