fredag 9 januari 2009

Djupfryst fisk?

I morse var det tolv grader varmare än igår morse: +4 istället för -8.
Två dagar till med samma utveckling och det börjar likna något!

Snön försvann också under nattens timmar. Så, inte lika vackert ute som igår, men det är smällar man får ta.
Nu hoppas jag att under helgen - enda tillfället man är hemma medan det är ljust! - kunna studera dammen. Kanske något av isen har brutits loss, så man kan se ner i djupet.
Hur går det för fiskarna?
För visst är det väl typiskt att just när jag har gjort i ordning dammen och planterat ut guldfisk och sådant, så kommer en vargavinter.
Jag har förvisso vidtagit alla säkerhetsåtgärder som jag vet; liten pump igång hela vintern, en sexkantig frigolitpryl i anslutning till pumpen; allt för att undgå bottenfrysning.
Djuphålan är också nästan en och en halv meter djup, så jag hoppas de små liven klarar sig.

Inga kommentarer: