måndag 24 maj 2010

Nyheter från... dammen!

Ja, det var väl länge sedan. Men idag tänker jag inte tjata om vädret - även om det har både blåst och regnat medan jag klippte gräset - utan mitt andra favoritämne: dammen i vår trädgård.


Så här ser dammen ut just idag.
Det håller på att bli ganska frodigt runt dess kanter och som ni ser, så har vi kommit en bra bit på vattenfallet nu. Fast det verkar bli mer av en liten fors än ett vattenfall - men man får väl vara nöjd med det lilla.
Det är frodigt även nere i vattnet, tyvärr. Trådalgerna älskar min damm. Jag älskar inte dem.
Härom dagen strödde jag i ett pulver som jag köpte av min dammguru. Det skulle attackera dem och ta livet ur dem på två dagar, påstod han, så jag bara hade att håva upp resterna sen.
Tusan heller!
De flesta av dem sitter fast lika förbannat som tidigare. Får väl strö i lite mer...

Två nya fiskar har jag satt i också. Vi har ju tyvärr på något sätt blivit av med vår svartvita/gråblå koi, som vi tyckte mycket om. Trist att den skulle försvinna nu när den klarat vintern och allt.
Det är ett elände när man engagerar sig i något...

Inga kommentarer: