fredag 17 juli 2009

Harry Potter och Halv(-blods-)mesyren

Var och såg den senaste Harry Potter-filmen igår.
Något lite besviken är jag. Detta trots att jag tycker att just den boken är den minst lyckade i serien om den unge trollkarlen - en transportsträcka, känns det, till avslutningen.
Min förhoppning var att filmen skulle vara mer än så.

Och visst har man gjort en film som innehåller en hel del bra och effektiva scener. Men jag tycker att många av sekvenserna i handlingen hastas igenom; det antyds att något bör göras och så kastas man in i den scenen och så kastas man ut igen. Det händer flera gånger i filmen.
Jag tycker också att det kanske läggs ner alltför mycket tid av filmen på de "romantiska" förvecklingarna. Visst, den biten ska vara med, men när man vet hur mycket av handlingen i en bok som filmregissören måste välja bort, så har de nog fått för stort utrymme här.

Dessutom begriper jag inte riktigt varför filmmakarna har gjort sig sådant besvär med att bygga upp Fred & Georges butik.
I ett TV-program i veckan där man kom bak kulisserna, som det heter, vid inspelningen, berättades att åtta personer varit sysselsatta under flera månader med att i detalj bygga upp miljön inne i butiken. Och för vad?
En kort scen är allt som finns med i filmen, och den för knappast handlingen framåt, och hade säkert ändå kunnat göras utan allt det förarbetet. (Om mitt minne inte sviker mig, så kommer inte den där butiken att spela någon roll heller i den sista boken.)

Men, uppdraget var inte enkelt. Boken är den kanske tjockaste i serien och, som sagt, möjligen den minst underhållande.
Jag ser med spänning fram mot de två filmer som ska göras på den sista boken om Harry, Hermione och de andra hjältarna.

Inga kommentarer: