söndag 14 juni 2009

Semesterlathet

...gör att jag inte har bloggat på ett par dagar.
Regnet har öst ner de senaste dagarna - men man kan ju måla!
Idag skiner solen och även om det blåser en frisk, nästan hård vind så har jag tagit itu med mitt havererade vattenfall. Jag har byggt upp ett fall och just testat det. Det verkar fungera.
Nu gäller det att bygga upp runt omkring så det ser så snyggt ut som möjligt. Det lär ta sin lilla tid...
Och sen hoppas man ju att vattnet ska bli klarare. Länge sen man såg ner i djuphålan nu, det är trist.
Jag har gjort en målning idag som verkar bli riktigt bra, om jag får säga det själv. Den kommer att heta Rulers of the Universe och återigen är det kampen mellan det goda och det onda som står på tapeten.

torsdag 11 juni 2009

Den mörknande framtid är vår...

Eller: Klagovisa efter valet till EU-parlamentet.

I ett läge då kapitalistisk girighet har drivit i stort sett hela världen till recession och kaos borde väljarna öppna sina armar för ett alternativ, det vill säga en rejäl vänstervridning i politiken.
Men vad händer? I land efter land går istället vänsterpartierna bakåt. Det nyvalda parlamentet kommer att ha en starkare högermajoritet och dessutom ett antal inslag av riktigt högerextrema partier med främlingshat och rasism på agendan.
Inte många europeer har alls röstat, och av dem som röstat har alltså många valt riktigt ruggiga alternativ; istället för att straffa dem som bär ansvaret för den ekonomiska krisen, alltså makthavarna och de besuttna, har folk valt att sparka neråt, på de mest utsatta i samhället - invandrare, romer med flera.

Var ligger då problemet?
Ligger det hos "folket"? Är folket kanske inte ens moget att ha rösträtt? Är europeerna en trög pöbelmassa som domineras av det djuriska hos människan istället för den del av oss som har lärt in/borde ha lärt in värden som jämlikhet, solidaritet och empati?
Eller ligger problemet hos politikerna på vänstersidan? Vad gäller de svenska oppositionspartierna kan man direkt svara Ja, där finns ett stort problem. Den svenska oppositionen har inte kunnat (velat?) presentera ett radikalt alternativ till den borgerliga politiken.
Socialdemokraterna är bara en lättversion av moderaterna. Miljöpartiet står med ett ben i vardera lägret. Och vänsterpartiet tjatar bara om att vi borde gå ur EU, istället för att kämpa tillsammans med andra vänsterpartier för ett mer jämlikt Europa. Klart de inte får några röster!

Det ser mörkt ut för Europa just nu.

tisdag 9 juni 2009

Den svenska sommaren

Jag har semester.
Om jag inte hade haft många intressen som är oberoende av vädret, samt haft en hel del att göra (av typ plikter), så hade jag nog svurit kötteder.
10-12 grader, blåst, regn.
Svensk sommar i ett nötskal.
Var blir den globala uppvärmningen av? Inte är den här, åtminstone.
Tror jag tar och kör ett varv med bilen, så vi får upp koldioxidproduktionen lite...

lördag 6 juni 2009

Bedrägeri och senkommen kritik

Det är märkligt att höra statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg uttala hård kritik mot de svenska bankerna i samband med den fortsatt växande krisen i Baltikum.
Visst, i sak är det bara att hålla med. Bankernas girighet och profithunger har orsakat stora delar av de problem som nu de svenska skattebetalarna med stor sannolikhet kommer att få betala - och som drabbar de baltiska folken.
MEN... varför sa herrar Borg och Reinfeldt inget för några år sedan, under de goda åren, när bankerna höll på som värst att expandera och exploatera Lettland? Då var det tyst, då var det ingen som protesterade.

Men om kritiken från borgarhåll nu känns senkommen och ihålig, så är det inget mot bedrägligheten hos socialdemokraterna, "den goda sidan", nu, och under de senaste 25 åren.
För vad är det som har hänt under perioden från mitten av 80-talet och fram till nu? Jo, socialdemokraterna har i sin iver att sitta vid makten sålt ut ALLT som man stått för under decennier dessförinnan.
Hela den demokratiska sociala revolution som ägt rum i Sverige sedan andra världskrigets slut, med jämlikheten som ledstjärna, har kastats överbord. På punkt efter punkt har sossarna retirerat, anammat borgerliga värderingar och hjälpt till att vrida tillbaka klockan. De ekonomiska skillnaderna i Sverige idag är säkerligen 30-40 gånger större än de var i mitten av 80-talet. Solidarisk lönepolitik har spolats, marknadskrafterna har fått styra fritt - och detta har hänt under en period med övervägande socialdemokratiska regeringar.

Så de "goda" har inte varit särskilt goda. Men det är i och för sig ingen anledning till att låta de "onda" vara onda utan att påtala det.

torsdag 4 juni 2009

The Square of Bloody Murder

Today is June 4, and it's been 20 years since the massacre at China's Tien An Men, the Square (literally Gate) of Heavenly Peace in Peking.
Peaceful protesting students and other citizens were, on that fateful morning, slaughtered by Chinese soldiers and tanks. The call for democratic reforms in the world's most populous nation had, once more, been answered by sheer violence.

Repression is the modus operandi of a dictatorship and it was therefore no surprise whatsoever that the Chinese authorities chose this means of dealing with the situation.
Today, on the anniversary of the bloody cleansing of the square, security is tighter than ever in Peking and throughout China. Nobody is allowed to mention the Liu Si (June 4) incident. There is no repentance from the government.
And this may be the biggest cause for concern; 20 years after the Cultural Revolution - another Chinese mass murder - it was condemned by the Peking leaders. Today we see no such attitude.

And the rest of the world stands by and does... nothing. Because there is too much money to be made, or lost, in the Chinese market.
It's a shame.

tisdag 2 juni 2009

Dammångest

Dammen glittrar i solskenet, kabbeleken (om den nu stavas så) lyser vackert gul, de långa blomskaften intill börjar veckla ut sina lilafärgade kronblad, vattenfallet porlar glatt och fiskarna...
Öh.
Var är fiskarna?
Och var är botten?
Varför ser jag inget i vattnet?

Jag håller på att svimma när jag inser vad som hänt.
Någonting har satt igång ett veritabelt jordskred från kullarna söder om vattenfallet. Jorden har följt med vattnet från fallet ut i dammen, som är fullständigt ogenomtränglig.
Neeeejjjj!!!!

Ovanstående hände förra veckan. I lördags var min dammguru och inspekterade. Det klarnar nog upp, trodde han, det är nog de häftiga regnen. Men jag bör kanske fundera på att lägga en kokosmatta på uppsluttningen bredvid fallet, som håller jorden på plats. En sådan kan ju växterna ta sig igenom, så det skulle kunna bli bra.

I helgen:
Nya ras. Trots att inte en droppe regn faller.
Jag har min egen teori - att det är växternas kraft som sätter igång rörelser i kullarna, när de kämpar för att ta sig fram bredvid damm-mattan som ligger en bit upp på kullen.
Eller kan det vara vibrationer från det nyligen installerade filtret (en stor klunsig spannliknande sak som står på andra sidan kullens topp).
Jag konsulterar åter min guru, har bestämt mig för en kokosmatta.
Nej, säger han. Han har funderat! Och nu föreslår han att vi (det vill säga jag) gör en lite större operation: jag flyttar kullen en bit bakåt från dammkanten, gör ett plant, stenbelagt område där, så de bedrägliga jordmassorna hålls på avstånd.
Jag köper idén. Det verkar säkrast, att flytta på jorden. För denna mardröm måste få ett slut.
Nu gäller det "bara" att bygga upp vattenfallet igen. Det får väl bli denna sommarens projekt.
Suck.

måndag 1 juni 2009

Mot nya djärva mål

Ny månad, nya möjligheter, nya förutsättningar.
Låter som en klyscha, men på sätt och vis finns det i detta fall täckning för påståendet.

Som många vet är mediabranschen inne i... ska jag säga en djup kris, eller ska jag säga förändringstider? Ja, budskapet går kanske fram.
Den tidning där jag jobbat sedan början av 90-talet, och som sedan tio år tillbaka ägs av Skånska "Presstödet" Dagbladet i Malmö, ska skära ner kraftigt på personalen. Det blev klart redan i höstas.
Sedan en tid tillbaka har vi fått veta ungefär hur det är tänkt att arbetet ska bedrivas i den nya, slimmade organisationen.

I samband med förändringarna fick alla anställda ett erbjudande - an offer you can't refuse, som det hette i Gudfadern. Beroende på ålder och anställningstid får den som säger upp sig ett antal månadslöner. Det samlade företagets ledning har heller inte gjort någon hemlighet av att man önskar bli av med så många som möjligt. (Delvis för att slippa säga upp någon mot deras vilja, det ska vi väl erkänna.)
I vilket fall som helst, för drygt en vecka sedan fattade jag mitt beslut. Jag antar företagets erbjudande och kommer till hösten att lämna Norra Skåne.

Inget lätt beslut att ta, att lämna ett jobb som man har älskat nästan varje arbetsdag under dessa 18 år, att lämna goda kamrater som man delat sin dag med.
Men så är det. Och nu gäller det att se framåt, mot en ny fas i livet. Ovisst, men även lite spännande.